Pamatujete se na film „Marečku, podejte mi pero“? Scénář se mimo jiné zaměřil na recitaci básně Jana Nerudy „Jak lvové bijem o mříže“. Stačilo se naučit nazpaměť to, co Jan Neruda stvořil před sto lety, a znamenalo to studijní úspěch a možnost postoupit do vyššího ročníku, v tomto případě dokončit středoškolské studium maturitní zkouškou. Znát nazpaměť některá fakta je samozřejmě důležité a je to součást studijního programu, ale jestliže pouze kopírujete to, co již před vámi někdo formuloval na základě vlastního výzkumu a praxe, je to pouhé opisování a nepřináší to žádné nové poznatky ve studijním oboru.
Tímto narážíme na vypracování diplomových a bakalářských prací. Jejich cílem je sice prokázat studentovu schopnost samostatné orientace v problému a vyhledání patřičných zdrojů k vypracování zadaného projektu, ovšem tak trochu to připomíná onu recitaci básně. Pro studijní program a následně pro praktický život by bylo prospěšnější, kdyby student vyhotovil závěrečnou práci se svými vlastními závěry, podloženými praktickými zkušenostmi a poznatky.
Tento problém si již uvědomilo vedení Vysoké školy ekonomie a managementu a po schválení Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství umožnilo studentům vedle zavedených bakalářských a diplomových prací vypracovávat vlastní tzv. Klauzurní práce, v nichž se praktické dovednosti a znalosti mohou plně odrazit.
Pravděpodobně se v budoucnu dočkáme úplného zrušení stávajících studentských prací, ale je otázkou, kdy to bude, a zda vůbec. Prozatím musí mnoho studentů přepisovat již známá fakta, a ztrácet tím spoustu času, studentský život se však neodehrává pouze ve školních lavicích, tito lidé jsou již dospělí, mnozí z nich zakládají rodiny, mají děti a spoustu jiných starostí, které jsou pro ně přednější a významnější. Nedivme se studentům, co si nechají vypracovat práce na zakázku od Diplom City, usnadní jim to život a v mnoha případech také zbaví stresu, a ten dnes mladé lidi provází doslova na každém kroku.